Geen incidenten
Geen incidenten
Retail

Retail 2.0 vereist toekomstbestendige netwerken

De retailsector maakt in een rap tempo grote technologische veranderingen mee. Fysieke winkels kunnen inmiddels niet meer zonder een online versie. En de steeds veeleisender wordende consument verwacht een vlekkeloze samensmelting van off- en online. Weten welke rol glasvezel hierin speelt? Beluister dan de podcast.

Inschrijven nieuwsbrief
Contact

Meer weten over onze dienstverlening?

We helpen je graag verder.

De retailsector maakt in een rap tempo grote technologische veranderingen mee. Fysieke winkels kunnen inmiddels niet meer zonder een online versie. En de steeds veeleisender wordende consument verwacht een vlekkeloze samensmelting van off- en online. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het digitale fundament, zoals glasvezelinfrastructuur, een cruciale rol speelt in de ‘Retail 2.0’, zegt Robin de Rover, accountmanager Retail bij Eurofiber Nederland.

Omnichannel

‘Er is een transformatie in de retail gaande, waarbij winkels en retailers ‘slimmer’ worden, dankzij verregaande digitalisering’, aldus Robin de Rover. ‘Van online naar de gewone winkel: het moet voor de consument op elkaar aansluiten. ‘Omnichannel’ in het vakjargon. Als je in de fysieke winkel bent en een product is daar niet op voorraad, dan moet je het daar ter plekke via een app alsnog kunnen bestellen. De klantwens staat steeds meer centraal.’

Supermarkten leiden innovatie

De digitalisering van de retail is goed zichtbaar bij supermarktketens, zegt De Rover. ‘Zij zijn bijna per definitie vooruitstrevend van aard. Vroeger moest je in een gewone winkel wachten totdat een verkoper je iets aanreikte. Met de komst van de eerste supermarkt, in Nederland in 1946, veranderde dat. De consument kon zelf pakken wat hij of zij nodig had en in een winkelwagen stoppen. Een recenter voorbeeld is de invoering van de kassièreloze kassa’s waar klanten hun boodschappen zelf scannen en afrekenen. En ook het handgeschreven boodschappenlijstje is inmiddels vervangen door een app van de supermarkt.’

Augmented reality

Daar houdt het voorlopig niet mee op, zegt hij. ‘Je kunt bijvoorbeeld over niet al te lange tijd elektronische displays op de schappen aantreffen waarop in realtime prijzen worden weergegeven. In de Verenigde Staten lopen er zelfs al proefprojecten waarbij de klant via een augmented reality app extra informatie, zoals reviews, over een product kan krijgen als de camera van de smartphone op dat item wordt gericht. En ik verwacht sowieso dat er meer elektronische displays in de supermarkten komen. Bij Jumbo kun je dat in sommige van hun winkels nu al zien. Daar zijn vanwege de beperkende Corona-maatregelen informatiezuilen neergezet met daarop het actuele aantal klanten in de winkel.’

Kassaloze supermarkten

De kassa is het volgende winkelonderdeel dat gaat sneuvelen door de digitalisering, voorspelt Robin de Rover. ‘Zo heeft de online retailer Amazon begin 2018 zijn eerste fysieke ‘Amazon Go’-winkel geopend. In de Go-winkel ontbreken zowel de kassière als een fysiek afrekensysteem volledig. Klanten winkelen er met een Amazon Go app op hun smartphone. Daarmee scannen zij een speciale QR-code bij de ingang van de winkel. In de app staan onder andere de creditcard gegevens van de persoon in kwestie, een essentieel onderdeel voor het ‘kassaloze winkelen’. Speciale camera’s en software houden bij wat de klant in het winkelkarretje stopt. Die informatie wordt vervolgens naar de app gestuurd. Als de klant de winkel verlaat, boekt Amazon het totaalbedrag automatisch af van de creditcard-rekening. Een digitaal kassabonnetje wordt vervolgens naar de app gestuurd. Amazon wil in 2038 circa 2000 Go-winkels in de Verenigde Staten geopend hebben. Ook in Nederland zijn partijen daarmee bezig. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld eind 2019 als proef twee maanden lang een soortgelijke kassaloze winkel op Schiphol geplaatst. Het is een concept dat erg goed kan werken voor zogenoemde ‘gemakswinkels’ bij benzinestations en andere plekken waar je zo efficiënt mogelijk wil omgaan met vierkante meters en de inzet van personeel.’

Goede connectiviteitsstrategie cruciaal

Al deze technologische innovaties hebben één ding gemeen: zij leunen zwaar op connectiviteit. ‘Juist daarom is het verstandig om als retailer een goede connectiviteitsstrategie te hebben’, zegt De Rover. ‘Het liefst eentje die rekening houdt met zowel de huidige behoeften als de toekomstige digitale ontwikkelingen. Want zaken als augmented reality en de kassaloze winkel, vragen om meer bandbreedte. Idealiter heeft die strategie een glasvezelnetwerk als fundament: dat is snel, stabiel en inherent veilig. Glasvezel kan de verwachte bandbreedte explosie aan. En een bijkomend voordeel is dat een organisatie zelf kiest met welke snelheden er wordt gestart. Wij zien dat organisaties de overstap maken van de traditionele koperverbindingen naar glasvezel en starten met bandbreedtes van bijvoorbeeld 50 tot 100 Mb/s. Dat is al een flinke verbetering ten opzichte van hun oude situatie. En aangezien ons kernnetwerk al standaard op 10 Gb/s is ingericht, kunnen zij vrijwel direct hogere snelheden krijgen als dat nodig blijkt. Glasvezel kent nauwelijks restricties als het gaat om opschalen en de maximale bandbreedte.’

Redundantie en beveiliging

Een ander essentieel onderdeel van de connectiviteitsstrategie is de beveiliging, aldus Robin de Rover. ‘Het is in dat opzicht verstandig om de verbindingen redundant uit te voeren, inclusief een extra backup voor de vaste netwerkverbinding, zoals een speciaal mobiel abonnement. Want als er geen verbinding met het netwerk is, dan vertaalt zich dat tegenwoordig in een flinke omzetderving. Alleen al omdat klanten bijvoorbeeld geen pinbetalingen meer kunnen doen. En als de vertrouwelijkheid van de data op de eerste plaats staat, is het goed om te kijken naar zaken versleuteling van het dataverkeer op het niveau van de netwerkinfrastructuur. Daarmee maak je het hackers al behoorlijk lastig.’

Efficiënt en flexibel

Retailers die hun connectiviteit zo toekomstbestendig mogelijk willen inrichten, doen er volgens De Rover ook goed aan om te kijken naar nieuwe technologieën, zoals Software Defined Wide Area Networks (SDWan). ‘Wie vroeger wijzigingen in grote (bedrijfs)netwerken wilde doorvoeren, moest daarvoor de nodige hardware matige aanpassingen doorvoeren. Een tijdrovende en kostbare zaak. Met SDWan wordt het aanpassen van de netwerkinfrastructuur echter grotendeels softwarematig gedaan. En je kunt zelfs zaken doen, zoals het verdelen van beschikbare bandbreedte over verschillende applicaties en locaties. Dat is efficiënter en het maakt je als organisatie veel flexibeler. Dat is voor elke sector belangrijk, maar in de retail is het van cruciaal belang. Juist in deze branche moeten organisaties in staat zijn om zo efficiënt en flexibel mogelijk te kunnen opereren.’

#podcast Glasvezel

Blijf op de hoogte rondom alle ontwikkelingen

Je ontvangt de nieuwsbrief 1 keer per maand.